Waarom zou mijn leefgemeenschap lid worden van de VRL?
De Vereniging biedt leefgemeenschappen de mogelijkheid om van elkaar te leren, met elkaar in verbinding te komen en ervaring uit te wisselen.
We zijn nieuwsgierig naar jullie gemeenschap – waar mogen we eens komen kijken en praten?

De contactgegevens van ruim vijftig gemeenschappen zijn bij de Vereniging bekend. Stuur een email met daarin je duidelijke vragen dan leggen wij het contact.

We willen met drie stellen een huis kopen hoe doen we dat?
Wij kunnen je op weg helpen de juiste mensen te vinden die je hiermee kunnen helpen.
Hoe kunnen we omgaan met nieuwe bewoners? Wie heeft tips over procedures?
Iedere gemeenschap heeft haar/zijn eigen kenmerken en voorwaarden. We kunnen een aantal voorbeelden toesturen.
Welke rechtsvorm past bij ons? Stichting of een Vereniging?

De verschillen tussen een vereniging en een stichting zijn klein. Toch zijn de aanwezige verschillen niet onbelangrijk. Op een vereniging zijn bijvoorbeeld andere wetten van toepassing dan op een stichting.

Door de verkeerde rechtsvorm te kiezen, loop je het risico dat je in strijd met de wet handelt. Daarnaast heeft een vereniging leden, verschillen de oprichtingseisen, genieten de beide rechtspersonen van een andere aansprakelijkheid en zijn er andere regels van toepassing op het bestuur.

We zoeken een leefregel die bij ons past, hebben jullie voorbeelden?

Wij en/of onze leden beschikken over voorbeelden van o.a. de leefregel.

We hebben bepaalde verwachtingen en verplichtingen. Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen daar aan mee werken?
Door helder vast te leggen (in officiële documenten en op o.a. je website) wat je visie is heb je de basis gevormd en is het verder om met elkaar te bespreken hoe je daar mee om gaat.
We zoeken een nieuwe bewoner, hoe komen we aan iemand?
Voorwaarde is dat je een duidelijk profiel hebt van wie je waarvoor zoekt. Je plaats dit op je website en/of andere communicatiemiddelen en de Vereniging kan een bemiddelende rol spelen.

Neem contact op

Wil je meer weten over de Vereniging van Religieuze Gemeenschappen? Wij zijn je graag van dienst.